Dalmas skapade Greyhound
De riktiga entreprenörerna ser en möjlighet och förstår att prova den. Många försök stannar just där, annat blir stora succéer. En sådan är de klassiska amerikanska Greyhoundbussarna.
De riktiga entreprenörerna ser en möjlighet och förstår att prova den. Många försök stannar just där, annat blir stora succéer. En sådan är de klassiska amerikanska Greyhoundbussarna. Det var faktiskt en dalmas vid namn Eric Wickman som grundade företaget för hundra år sedan.
Eric Carl Wickman, född Martis Jerk, 7 augusti 1887 i Våmhus, grundade det amerikanska bussbolaget Greyhound Lines.
I boken Busskungen har författaren Kristin Lundell berättat om denne Eric. Som så ofta med de bra idéerna var det egentligen något annat än en busslinje han var ute efter.
Martis Jerk (som Wickman hette i Sverige) från Våmhus i Dalarna reste över Atlanten som 18-åring 1905. Så småningom hamnade han i gruvstaden Hibbing i norra Minnesota. Han arbetade i skogen och i gruvan, men startade så småningom en däckfirma.
En Hupmobile skulle bli Eric Wickmans öde. Hupp Motor Company i Detroit hade börjat tillverka den sjusitsiga bilen 1909 och tillverkningen hade tagit fart. 1913 tog Eric hem ett exemplar till Hibbing, för att sälja. Han skjutsade omkring spekulanter men det blev ingen affär. Folk tyckte det var roligare att bli skjutsad än att lägga ut de 750 dollar som krävdes för att man skulle få äga bilen.
Det ger Eric den avgörande idén. Han köper bilen själv och börjar mot betalning skjutsa gruvarbetare mellan hemmet i Hibbing och arbetet i gruvan tre kilometer bort. En tur i timmen gick från tidig morgon till sen kväll, och en fungerande affärsverksamhet var etablerad.
En linjebussverksamhet spirar, på 1920-talet får den namnet Greyhound, och på 1930-talet var det USA:s största bussföretag. Fortfarande trafikerar Greyhoundbussarna vägarna i USA och Kanada. En svenskamerikan har gjort ett rejält avtryck.